3 grunner til å ta i bruk en Chatbot

Bruk av chatbots kan gi virksomheten økt innsikt til forbedring av produktet, kundereisen, den generell brukeropplevelsen og kundetilfredsheten

Med innføringen av maskinlæring og kunstig intelligens (AI) har chatbots fått en imponerende utbredelse. Fra tilpassede Chatbots på ulike nettsteder til Siri og Alexa i våre egne hjem, virker det som Chatbots har kommet inn i våre liv for å bli. Teknologien er ikke ny. Analyseselskapet Gartner forutså allerede i 2011 at i 2020 vil 85% av alle henvendelser til virksomheter bli håndtert uten at kunden samhandler med et menneske.

    Disse programmene er devet av AI og spesielt designet for å simulere samtaler i sanntid og gi øyeblikkelig kundesupport. De samler kundedata for å «lære» mer om kundenes språk, preferanser, problemer og forventninger. På den måten kan de menneskeliggjøre samtalene og gi hver kunde en personlig brukeropplevelse. Noen ganger er samtalene så hyggelige at 63% av kundene ikke engang forstår at de ikke snakker med et menneske. Kunder vil ha svar eller de vil ha et problem løst, og hvis en robot kan hjelpe dem raskere og smartere, har de en god kundeopplevelse.

      Økt tilgjengelighet / Raskere kundeservice

      Kundene forventer å få raskt svar på sine spørsmål. For dem er det å bli satt på vent, og lytte til den samme kjedelige musikken mens de venter på en ledig kundekonsulent, ikke et akseptabelt alternativ lenger. Dette gjelder også på kveldstid og i helgene.  Kundene forventer mer og mer at det er mulig å kontakte selskapet 24/7. Her har teknologien opplagt en styrke, en chatbot sover aldri, blir ikke syk eller trenger ferie. Det gir sanntidshjelp, uavhengig av tid på døgnet, eller enheten som kunden benytter. 

        Chatbots er designet for å tilføre verdi til kundene. Gjennom dialogen med kundene spør en chatbot supplerende spørsmål for å lære mer om kundene og problemet de står overfor. Sammen med tekst- og tale meldinger, bruker chatbots også ekstra innhold som bilder, blogginnlegg, produktsider og så videre for å bistå kunden.

          Innsamling av kundedata

          For å få personlig hjelp og tips fra en chatbot, må kundene først logge inn og gi informasjon om problemet, behov og forventninger. Alt, fra de grunnleggende demografiske dataene til språket de bruker mens de samhandler med en chatbot, er en gullgruve av kundeinformasjon som kan hjelpe virksomheten til å levere personlige opplevelser ved hvert berøringspunkt.

            Reduserte kostnader 

            Ifølge en rapport utgjør Chatbots allerede en kostnadsbesparelse på 20 millioner dollar globalt. Og det tallet forventes å stige. Analysebyrået Juniper Research forventer besparelser på mer enn $ 8 milliarder per år innen 2022.

              Besparelsene og gevinstene hentes ut flere steder, som for eksempel:

              • Reduserte driftskostnader
              • Reduserte lønnskostnader
              • 24/7 tilgjengelighet
              • Mindre rutinearbeid, mer motiverte ansatte
              • Mer fornøyde kunder

              Ettersom mange bedrifter nå for alvor begynner å omfavne AI, kan vi forvente en stadig økning av automatisert kundeservice. Mange virksomheter bruker også Chatbot-teknologi til å skaffe nye kunder og gjennomføre salg. Chatbots på tredjeparts meldingsplattformer som Facebook Messenger kan for eksempel gi nyttig innhold som sender besøkende videre til selskapets nettside. De kan også tilby omfattende oversikter som presenterer kundene for muligheter de ikke engang tenkte på da de startet chatten.

              Legg igjen en kommentar

              Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *