BOPIS blir viktig i en omnikanal strategi

Handelen endrer seg! Endringene skjer raskere og med større kraft enn tidligere. Internasjonalt snakkes det om BOPIS (buy online, pickup in store) som en måte å møte kundens forventninger til en sømløs kundereise.

SSB publiserte 12. september nye tall for omsetning i varehandelen i Norge.  Ikke overraskende viser den at det fortsatt er netthandel som har den største veksten, med en økning på 8,3% fra 2. termin 2018 til 2. termin 2019.  Detaljhandel økte i samme periode med 4,1%. I følge Ecommerce Foundation har nå 98% av norske forbrukere tilgang til Internett, og av disse har 81% handlet på nettet det siste året.

    Når stadig flere handelskjeder og butikker påvirkes av at kundene i økende grad velger å kjøpe på nettet fremfor i de fysiske butikkene, har svaret vært at butikkene må tilpasse seg en ny, digitalisert verden, og innse at kjøpsprosessen hverken starter eller slutter i butikken.

      Dette er en internasjonal trend. Etterhvert som flere og flere forbrukere velger å handle online har kjeder søkt etter nye måter å ikke bare unngå å miste markedsandeler til sine digitale konkurrenter, men potensielt øke den.  

        Dette har igjen medført introduksjon av omnikanal løsninger, der forbrukeren finner produktene og kjøper dem online, men henter dem i butikken. Slik utnytter tradisjonelle forhandlere fordelen av å ha fysiske butikklokasjoner nært kunden, og gjør det til en differensiator i konkurransen mot rene nettbutikker. 

          Se også: Verdien av produktanbefalinger

            BOPIS (Buy Online Pickup In Store), eller «klikk & hent» som vi ofte kaller det, tillater forbrukeren i ro og mak å sitte hjemme, sjekke tilgjengelighet og priser, før man tar kjøpsbeslutningen, og samtidig ha rask tilgang til produktet (ofte innen et par timer), uten ekstra fraktkostnader og med mulighet for enkel retur (ofte kalt BORIS (Buy Online, Return In Store). Fleksibelt, bekvemmelig og tidsbesparende. 

              For butikken er muligheten for salg, og eventuelt mersalg, motivasjonen, selv om nok mange butikkeiere innerst inne nok heller ville ønsket at kunden hadde «browset» den fysiske butikken.

                Men, hvor utbredt er BOPIS i Norge? 

                Flere av de store kjedene har begynt å tilby «klikk og hent», men hvor mye blir det brukt? For å finne svaret på det ser vi til Ecommerce Europe, som gjennom sine 19 nasjonale e-handelsforeninger representerer mer enn 75.000 selskaper som selger varer og tjenester online til forbrukere i Europa. Organisasjonen har nylig gitt ut den europeiske netthandelsrapporten for 2019, som gir en omfattende beskrivelse av tilstanden til netthandel i Europa. Deres tall for levering i Norge fordeler seg slik:

                Levering i Norge. Tall fra www.EcommerceFoundation.org

                Tallene viser at utleveringsstedene til aktører som Bring og PostNord, i tillegg til pakker om går direkte i postkassen, står for 84% av alle online leveranser, mens bare 2 % hentes i butikk. Siden Ecommerce Foundation henter sine tall fra de største aktørene i markedet er det rimelig å anta at andelen BOPIS ville vært enda lavere om all netthandel hadde vært inkludert.

                  Det er forøvrig interessant at rapporten viser store forskjeller mellom de ulike landene i Nord-Europa. 

                    BOPIS vokser internasjonalt

                    En undersøkelse fra amerikanske NAPCO Research og Radial, forteller at hele 92 prosent av de spurte sa selskapet har et BOPIS-program på plass. Dette er et meget høyt adopsjonsnivå, med tanke på den relativt korte tiden BOPIS-programmer har eksistert.

                      Fem prosent av de spurte bemerket at selv om selskapet foreløpig ikke hadde et BOPIS-program, planla det å lansere et i løpet av de neste 12 månedene. Bare 3 prosent sa at deres selskap foreløpig ikke tilbyr BOPIS, og har ingen planer om å gjøre det de neste 12 månedene. 

                        Undersøkelsen forteller også at:

                        • 67 prosent av kundene i USA har brukt BOPIS det siste halvåret
                        • 75 prosent av kundene som har brukt BOPIS sier de sannsynligvis vil gjøre nye BOPIS-kjøp
                        • 50 prosent av forbrukerne har bestemt seg for hvor de skal handle online basert på om de kunne hente bestillingen i butikken

                        Det kan være mange årsaker til at andelen BOPIS fortsatt er lav i Norge, men vi kan regne med at «Klikk og Hent» vil være et viktig verktøy i handelskjeder og butikkers kamp mot rene nettaktører. Klikk-og-hent er relativt enkelt å implementere, og gir stor merverdi for både selger og kjøper, så hvorfor ikke tilby det beste fra begge verdener?

                          Linker

                          Du kan laste ned en gratis versjon av den europeiske netthandelsrapporten for 2019 Her.

                          Du kan gratis laste ned rapporten «BOPIS: Understanding the Growth and Impact of Omnichannel Fulfillment» fra NAPCO Research og Radial Her.

                            Legg igjen en kommentar

                            Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *