Den datadrevne virksomheten

Big Data, kunstig intelligens og maskinlæring omtales alle som markante bidrag til en digital transformasjon, men hva kjennetegner en datadrevet virksomhet?

Gjennom hele 1900-tallet  var tilgang til kapital den viktigste driveren for økt konkurransekraft.  Dette har endret seg radikalt i løpet de siste tiårene. Med digitale plattformer og sosiale medier er tilgang til talent og kompetanse blitt en stadig viktigere faktor – i mange bransjer viktigere enn tilgang til kapital.

    Når en virksomhet skal bli mer datadrevet handler det om mye mer enn teknologi. Det handler om å definere visjon og formål for en slik endring, og å utvikle organisasjon, prosesser og systemer – i tillegg til å implementere teknologer som trengs for å få det til. Drivkraften bak de mest innovative selskapene er nemlig ikke bare talent.  Innovative selskaper er avhengige av å kunne ta distribuerte beslutninger og smidige arbeidsmåter for å ligge i forkant, og data er selve kjernen av denne typen smidig tankesett. Den digitale revolusjonen har skapt massive mengder av data, men organisasjoner må ha ferdigheter, teknologi og kultur for å realisere verdien av dataene.

      Datadrevet markedsføring og kommunikasjon

      Datadrevet markedsføring har utviklet seg fra å være en innovativ tilnærming til å bli en grunnleggende del av virksomhetens markeds- og forretningsstrategi, der spådommer om fremtidig atferd bygger på innsikt hentet fra analyse av big data.  Det handler om å forstå dataene man allerede har, dataene man kan få, og hvordan man organiserer, analyserer og bruker disse dataene til bedre markedsføring. Det kan være mange grunner til at selskap bruker datadrevet markedsføring, men det overordnede målet er alltid å forbedre og personalisere kundeopplevelsen.

        Hva kreves for å bli datadrevet?

        Et selskaps kultur forener menneskene som jobber for selskapet. De mest innovative virksomhetene har en kultur og et tankesett der data står sentralt i beslutningsprosessene. Disse selskapene er avhengige av smidige metoder og dataanalyse, ikke bare som verktøy, men noe som er inkludert i selve kulturen til selskapet.  For organisasjoner som konkurrerer i skiftende markeder blir datadrevne beslutninger en viktig del av selskapets kultur.  

          Av tiltak virksomheten kan gjøre for å bygge en datadrevet kultur er:

            • Implementere agile arbeidsmetoder
            • Ta i bruk verktøy for analyse og datavisualisering
            • Oppmuntre til eksperimentering
            • Tillate beslutningstaking på lavere nivå
            Se også : Kultur er nøkkelen til digital transformasjon.

            Sammen med prediktiv og kunstig intelligens blir datadrevne løsninger en viktig del av mange organisasjoner.  I stor grad skyldes dette behovene til kundene og deres forventninger til mer personaliserte opplevelser.

            Legg igjen en kommentar

            Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *