E-handelstrender i 2019

Netthandel får en stadig sterkere posisjon i Norge. Hvilke trender tror du vil påvirke utviklingen i 2019?

E-handel har også i 2018 opplevd markant vekst, og når vi nå nærmer oss nyttår kan det være interessant å se hva vi tror det neste året kommer til å bringe.

    Her er en liste over de mest spennende trendene for netthandel i fremtiden. Kort oppsummert ser det til at 2019 blir et år der teknologi blir en enda viktigere driver for utviklingen av e-handel, hvis det er mulig da.

      Argumented Reality og Virtual Reality

      De fleste kjenner idag disse teknologiene gjennom spill. Store aktører som IKEA har allerede introdusert teknologien i e-handel og laget AR-apper som lar folk velge produkter fra butikken og teste dem i simulerte rom. Det finnes også interiørdesign apps som gjør det samme. Augmented reality kan bli en trend i mange nisjer i 2019, og det kan definitivt endre brukeropplevelsen.

        Det samme gjelder for virtuell virkelighet. I e-handel er VR en utrolig mulighet for brukere å se produktet i 3D. En slik programvare reduserer problemet med ikke å ha muligheten til å kunne fysisk ta på produktet.

          Nye søketrender

          Over 20% av alle søk på Google i USA er nå er stemmesøk og ekspertene mener at talesøk vil være 50% av alle søk allerede innen 2020. Eiere av enheter som Amazon Echo eller Google Home vil benytte dem til å gjøre innkjøp.

            Både stemmesøk og bildesøk vil vokse fremover og nettbutikker vil jobbe med å finne ut hvordan de best kan tilpasse seg dette. Optimalisering for talesøk vil mellom annet omfatte produksjon av innhold som svarer på spørsmål – hva, hvordan, hvor, hvor mange og så videre, ferdige lister over alternativer som er klar til å bli lest høyt og et mer hverdagslig språk som ligner på slik folk snakker.

              Chatbots og AI

              Eksperter tror at kunstig intelligens vil utgjøre 95% av all kundedialog innen 2025, og noen selskaper benytter allerede chatbots til å svare på vanlige spørsmål. Princess-kjeden tar for eksempel i bruk denne teknologien for å imøtekomme kundebevegelsene fra butikk til nett.

                En chatbot er enkelt sagt et dataprogram man kommuniserer med ved hjelp av språk, skriftlig eller muntlig, via en chat klient som Facebook Messenger, Google Allo eller tilsvarende. Siden det er lett å sette opp slike løsninger kan vi forvente en jevn økning i bruken av dem. Utfordringen vil være å sikre at kvaliteten blir slik at kundene opplever at teknologien har en verdi.

                  Salg gjennom sosiale medier

                  Såkalt «social selling» representerer en endring i måten vi kommuniserer på, enten man jobber B2C eller B2B. Å selge gjennom sosiale medier betyr at man for eksempel bruker Instagram, Facebook eller LinkedIn som en del av salgsprosessen ovenfor potensielle kunder.

                    Sosiale nettverk som Instagram har også teknologi som tillater brukeren enkelt å handle uten å forlate nettverket. Denne teknologien er godt tilrettelagt for eksempel for markedsføring gjennom influencere.

                      Abonnement

                      Generelt er det mer lønnsomt å motta bestillinger fra eksisterende kunder enn å måtte betale for å skaffe nye kunder. Abonnement er derfor et logisk neste skritt for noen nettbutikker. Har man et produkt som er hyppig brukt kan denne e-handelstrenden gjøre supplering enkelt for de mest lojale kundene. Faste, automatiserte ordrer er effektivt både for kunde og nettbutikk.

                        Nisjebutikker og D2C

                        En mikrosite er et nettsted som vanligvis har et begrenset vareutvalg, et tidsbegrenset tilbud, informasjon om et bestemt emne eller lignende. Ofte er dette nettbutikker som fungerer som en egen enhet og vanligvis har sitt eget domene. Selv store, kjente merker som H&M dekker smalere nisjer som egne virksomheter, slik at deres egen merkevare ikke påvirkes. Markedet går mot mindre enheter med egne mål, identitet og så videre. Borte er dagene da en størrelse passet for alle.

                          Vi ser også et økende antall vellykkede implementeringer av «Direct-to-Consumer» (D2C) som forretningsmodell. E-handelsselskaper som produserer, markedsfører, selger og selv sender sine produkter direkte til forbruker, uten mellommenn.

                            Omnichannel og Connected Retail

                            Netthandelen er fortsatt relativt liten i Norge sammenlignet med den totale detaljomsetningen, men norske nettbutikker opplever en massiv vekst i salget som delvis går på bekostning tradisjonell butikkhandel. Vi må forvente at tradisjonell varehandel i 2019 vil bruke mye ressurser på å tilpasse seg og krympe det digitale forspranget nettbutikkene har.

                              Omnichannel er å være tilstede overalt og betjene kundene på hvilken som helst enhet eller plattform de måtte velge. Det inkluderer å svare på spørsmål i sosiale medier, ta imot en bestilling i en fysiske butikk og, hvis kunden ønsker det, sende varen hjem til dem. Internett, lojalitetsprogram og annet blir viktig for å få en sømløs relasjon med kundene på tvers av ulike kanaler – og viktigst av alt – å leverer en optimal kundeopplevelse.

                                Hva tror du? Er det andre trender som kommer til å ha massiv påvirkning på netthandelen i 2019? Bruk kommentarfeltet til å fortelle hva du tror.

                                  Legg igjen en kommentar

                                  Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *