3 grunner til å outsource ordreekspedering

Det finnes ulike varianter av outsourcing, og det kan være svært lønnsomt å outsource ordreekspedering når volumet når en viss størrelse.

Det eneste konstante i handelsbdrifter som vokser er endring. Og for de heldige er en del av denne forandringen ofte en jevn økning av antall kundeordrer som kommer inn. Ordrer som må leveres raskt. Selv om dette ved første øyekast virker som et luksusproblem er det faktisk en stort utfordring for mange selskaper.

    Se også : I detaljhandel er endring det eneste konstante.

      Dette skyldes at mange velger en gjør-det-selv-tilnærming til levering når nye kanaler og leveringsmåter introduseres.  Det kan være fornuftig i en oppstartsfase, men interne løsninger er ofte vanskelig å skalere. Det er viktig at virksomheten tidlig kan respondere når «smertegrensen» nærmer seg og unngå problemer med levering til kunde. Erfaringsmessig er det noen «røde flagg» som indikerer at virksomheten bør vurdere alternative måter å betjene kundeordrene på. Her er tre av dem:

        1. Det oppstår flaskehalser i logistikken

        For start-ups kan det ofte være fornuftig at en entreprenør har en finger med i alle aspekter av virksomheten, fra innkjøp og markedsføring, til lagerstyring og distribusjon av produktene frem til kunder. Men, etterhvert som virksomheten vokser kommer det til et punkt der denne modellen ikke bare er uholdbar, men rett og slett kan være skadelig.

          Utfordringen for bedrifter som vokser raskt er at en står i fare for å generere flaskehalser i logistikken. Forsyningskjeden er ofte ikke virksomhetens kjernekompetanse og utfordringer med levering bremser ikke bare den prosessen, men også veksten. 

            Se også : Neste generasjon forsyningskjede.

              Hvis bedriften vokser fort kan et alternativ være å vurdere lagerhotell og ordreekspedering hos en tredjepart.  Å outsource prosessene innebærer at man introduserer noen som ikke kjenner virksomheten like godt. Til gjengjeld får man en partner som er god på lagerstyring og andre faktorer som bidrar til rask ekspedering av ordrene.

                2. Kortsiktige kostnadskutt prioriteres over skalerbarhet

                Bedrifter søker alltid etter måter å få mest mulig ut av ressursene sine. Deres største utfordring er ofte å begrense kostnadene for å forbli konkurransedyktige. Jo flere roller og tjenester som holdes internt, desto færre utgifter blir lagt inn i driftsbudsjettet, og dermed holdes kostnadene nede. Outsourcing av en tilsynelatende enkel oppgave som ordreekspedering kan da virke som et fordyrende ledd.

                  Se også : «Last mile» strategier for netthandel.

                    Imidlertid er det viktig å huske at når man styrer forsyningskjeden internt – til en lavere kostnad – blir prosessene bare mer og mer kompleks ettersom virksomheten vokser, noe som gjør det stadig vanskeligere å opprettholde de lave kostnadene. Når mengden av bestillinger som ekspederes øker vil virksomheten etterhvert bli nødt til å investere i fysisk lager og – utstyr, ansette flere for å betjene økningen, og kanskje også ta inn ekstrahjelp i de mest travle periodene.

                      3. Virksomheten opplever redusert kundeservice

                      For detaljhandelsvirksomheter er ikke «ordrereserve» et positivt ladet ord. Dagens forbrukere forventer nesten umiddelbar levering og har minimal toleranse for forsinkede eller ukorrekte leveranser. Likevel, når en bedrift opplever en rask økning i etterspørselen kan det gi leveringsproblemer. Alt som trengs er en uforutsett økning av antall bestillinger som medfører at man ikke har kapasitet til å levere i tide, så vil opparbeidet kundetilfredshet og lojalitet raskt kunne forsvinne.

                        Outsourcing av ordreekspedering til en ekstern partner tillater organisasjoner å levere en konsistent kundeopplevelse. Selskapet kan fokusere på å fortsette å selge til kunder uten frykt for leveringsproblemer, noe som igjen bidrar til å bygge lojalitet og fortsatt vekst for virksomheten.

                          Oppsummering

                          Hvis disse varsellampene høres kjent ut, er det sannsynlig at virksomheten bør vurdere å gjøre noe med forsyningskjeden.  Outsourcing av logistikkfunksjoner kan  levere verdi på kort sikt, samtidig som selskapet rigges for fortsatt vekst og videre suksess på lang sikt.

                            Det er flere logistikkfirmaer som kan bistå virksomheten med å lagre produktene og ta seg av plukking, pakking og utsending av ordrene. Vi anbefaler i de fleste tilfeller at man velger en enkel og forutsigbar prismodell, som så langt det er mulig baserer seg på kost per ordre som inkluderer lagerleie, plukk, pakking, emballasje, EDI og frakt.

                              Photo by bruce mars from pexels

                              Legg igjen en kommentar

                              Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *