Hva koster gratis frakt egentlig?

Gratis frakt er populært, men vet nettbutikkene som tilbyr fri frakt hvor mye det koster dem?

Jeg har vært i bransjen i mange år og det har vært litt av en reise!  Fra postordrekataloger med bestillingsskjema bakerst, til dagens moderne netthandel. Når man handlet fra en postordrekatalog var det vanlig at porto og ekspedisjonsgebyr kom i tillegg til prisen på varene. Dette gebyret kunne være høyere enn den faktiske portoen. En bestilling besto i tillegg ofte av flere varelinjer.  I noen tilfeller gikk til og med naboer sammen om en bestilling for å dele porto og ekspedisjonsgebyret mellom seg.

    Tiden da frakt var en ekstra inntekt er forbi, men nå er kanskje markedsførere litt for villig til å ta hele regningen og tilby kunden gratis frakt.  Vet de hva det koster?  Sannsynligvis er svaret: Mer enn de tror! 

      Mer enn bare porto

      Kostnadene med å sende varene til kunden er mer enn bare porto.  I tillegg til kostnadene med å plukke og pakke varen kommer brukerstedsgebyr for kredittkort, emballasje, EDI osv. Dette var ekspedisjonsdelen av det tradisjonelle gebyret.

        Når en nettbutikk tilbyr gratis frakt er det altså mer enn porto kunden slipper å betale for.  Hvordan kan en nettbutikk ha råd til det?  Svaret er ofte at kostnadene er lagt inn i kalkylen og derfor inkludert i prisen på varen.  Neste spørsmål er da hvor mange enheter man regner i hver forsendelse.  Mens postordre tidligere ofte hadde et antall varelinjer på en bestilling, har mange nettbutikker i dag i gjennomsnitt under to varelinjer per bestilling. Kostnadene med porto og ekspedisjon er blitt en vesentlig del av virksomhetens totale kostnader.

          En nyttig øvelse kan være å månedlig summere alle kostnadene med å sende varer til kunder og så dele beløpet på antall pakker man har sendt.  Da vet man hva kostnaden er per bestilling man ekspederer.

            Et krav fra kundene?

            Hvem sier nei om man blir spurt om man vil ha gratis frakt?  Svaret er bestemt av måten spørsmålet blir stilt.  Men hva ville du svart om du ble spurt om du var villig til å betale for frakt dersom prisen for hele bestillingen ble lavere?  Tross alt er det den første varelinjen som koster mest å sende.  Ekstra frakt for de neste varelinjene er betydelig lavere.  Nettbutikken kan settes opp slik at kunden kan se at prisen på frakt knapt går opp når de legger flere varer i handlekurven. 

              Gratis frakt koster for mye

              E24 kunne nylig fortelle at netthandelkjempen Zalando kutter gratis frakt i Norge og resten av Norden. Tidligere i år gjorde de det samme i Sør-Europa, Storbritannia og Irland. Med de nye reglene må man kjøpe for et visst beløp for å få gratis frakt. Reuters skriver at Zalando gjør dette både for å få ned logistikk-kostnadene og øke størrelsen på handlekurvene. Amazon, den  største av alle nettbutikker, har for flere år siden avviklet gratis frakt til Norge.

                Klikk og hent

                Kostnaden med frakt er en viktig faktor når man handler varer på internett. Mange kjeder som har både nettbutikk og fysiske butikker gir kundene mulighet til å hente det de har kjøpt i en av kjedens butikker. For noen kan det være vinn-vinn.  Kunden får gratis frakt og kjeden får mulighet til mersalg siden kunden må oppsøke butikken for å hente varen.

                  Se også : Neste generasjon forsyningskjede

                    Oppsummering

                    Mange nettbutikker tilbyr gratis frakt. Det betyr imidlertid ikke at det alltid er riktig å gjøre det. Noen tilbyr fri frakt fordi de finner det vanskelig å regne ut reelle fraktkostnader for hver bestilling, eller fordi store deler av bransjen gjør det.

                      Gratis frakt er svært populært, så mange nettbutikker velger samme løsning som Zalando for å kontrollere kostnadene og få større handlekurver.  Men man kan i tillegg også fokusere på å gi kundene en god opplevelse. God kundeoppfølging og service er like aktuelt som alltid, og kan være vel så avgjørende for om kunden kommer tilbake og handler flere ganger.

                      Legg igjen en kommentar

                      Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *