Hvorfor nettbutikker ikke bør ignorere PWA

Nettbutikker trenger ikke lenger å velge mellom å lage en app med fantastisk brukeropplevelse eller et nettsted med mer trafikk - De kan få det beste fra begge verdener med PWA.

Det siste tiåret har nettbutikker jobbet hardt for å komme ut til kundene på smarttelefonene deres. Frem til nå har den eneste måten å lage opplevelser på mobil med rik funksjonalitet som kameraintegrasjon, geolokalisering og utvidet virkelighet (AR) vært å bygge en mobilapp. Men forbrukernes appetitt på apps er avtagende, noe som gjør mobil adopsjon og engasjement vanskelig.

    Samtidig med endringen i forbrukeratferd skjer også et skifte i mobilteknologi. Nå kommer en ny måte å levere mobil opplevelser på som tarR den rike funksjonaliteten til en mobilapp og kombinerer den med tilgjengeligheten til mobilnettverket: Progressive Web Apps (PWAs).

      Hva er PWA?

      Progressive webapplikasjoner (PWAs) ble introdusert av Google i 2015 og selskaper som Microsoft og Apple har vært raske til å støtte teknologien. Gartner’s Jason Wong har uttalt at innen 2020 vil 50 prosent av alle kunderettete apps bli erstattet av PWAs.

        PWAs er mobilapper som laster og kjører i en nettleser. Det visker ut grensene mellom apps og mobilnettverket ved å bringe (nesten) alle fordelene med mobilapper til mobilens nettleser. For brukerne oppleves det som at PWAen er installert på enheten. De kan bli funnet via organisk og betalt søk eller lenker på sosiale medier. De kan kjøres på tvers av ulike plattformer, de fungerer uten nettilgang, kan gjøre oppgaver i bakgrunnen, støtter push-teknologi og er tett integrert med maskinvaren. De oppdateres automatisk så snart enheten har nettilgang og tar ofte mindre plass enn tradisjonelle applikasjoner.

          PWAs kan løse to problemer

          Selv om andelen som bruker mobilen til netthandel har økt mye de siste årene, har mange fortsatt lavere konvertering for mobil enn for desktops. Utfordringen har vært å skape en mobilvennlig kundereise. En del av problemet har vært at mobil-apps kan være dyre å utvikle og vedlikeholde, og volum vanskelig å oppnå siden forbrukerne bare laster ned apper fra nettsteder som de regelmessige har kontakt med. Selv da blir kanskje ikke appen så mye brukt.

            PWAs kan løse disse to problemene: Det gir en rask og «app-like» opplevelse i den mobile nettleseren, som gir brukeren en overlegen digital shoppingopplevelse sammenlignet med et tradisjonelle web grensesnitt. Med forbedret ytelse og brukervennlighet vil det ha positiv innvirkning på mobil konvertering, samtidig som det eliminerer behovet for å utvikle egne apps for mobilen.

              Nettsteder som har tatt teknologien i bruk, som AliExpress, har opptil 100 prosent økning i konvertering. Google tilbyr også et testverktøy (Lighthouse), slik at man kan benchmarke PWAs.

                PWA er bygget på åpen web teknologi

                PWA er åpen nettteknologi. Den teknologiske forskjellen mellom et PWA og eksisterende responsivt webdesign (RWD) er at PWA er bygget 100 prosent ved hjelp av JavaScript, HTML og CSS. Hemmeligheten bak PWAs ligger i et nytt sett med APIer som er lagt til i nettlesere, kalt «Service Workers». Servicearbeidere tillater JavaScript å kjøre i bakgrunnen av PWA og utføre funksjoner som forutsigbar forhåndsinnlasting av innhold, sende push meldinger, samt synkronisere og motta data.

                  Utfordringer med PWAs

                  PWA er en spennende nyhet innen mobilutvikling som åpner nye muligheter for web-utviklere. Imidlertid har PWAs også noen ulemper som må vurderes før man går i gang. Den viktigste er kanskje at storparten av innholdet er hurtigbufret, slik at muligheten for å benytte tredjepartsteknologier kan være begrenset. Å starte med PWAs er også en stor investeringsbeslutning både når det gjelder tid og penger.

                    Legg igjen en kommentar

                    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *