I detaljhandel er endring det eneste konstante

Det er på tide å slutte å snakke om «detaljhandelens apokalypse» og i stedet finne ut hva som er det neste forbrukerne vil ha.

Det pågår for øyeblikket et paradigmeskifte innen norsk detaljhandel. Antallet fysiske butikker har sunket jevnt de siste årene, og Virke kaller i sin ferske handelsrapport de til dels dramatiske endringene for en «Retail Apocalypse». Mange etablerte butikker og butikkjeder sliter i motgang, mens netthandelen og handel i utenlandske butikker tar en større og større del av markedet. Samtidig ser vi at flere nettbutikker nå åpner fysiske butikker. Dette gjelder både store internasjonale aktører som Amazon, og norske nettbutikker som Blivakker og Petworld.

    Hva er det som skjer? Vil ikke netthandel erstatte de fysiske butikkene?

    Det er nok ikke så enkel. Som Mark Twain sa «Ryktet om min død er betydelig overdrevet». Detaljhandel er ikke døende, men utfordringene store deler av den etablerte handelsnæringen nå står ovenfor er langt på vei et resultat av næringens mangel på utvikling og innovasjon når det gjelder kundeopplevelser.

      Nettbutikkene som nå satser på fysiske butikker har hatt muligheten til å lære hvem kundene er, hva de kjøper og hvordan de kjøper det. Dette er verdifull innsikt de kan benytte til å ta strategiske beslutninger om for eksempel beliggenhet, butikkstørrelse, vareplassering, og optimal produktmiks. Fra innsikten de får via kjøpsprosessene på nett kan de skape gode kundeopplevelser også i en fysisk butikk.

        For noen etablerte forhandlere fører en manglende evne til å henge med i denne utviklingen til massive «dødsfall». Men dette gjør det også mulig for nye aktører å etablere seg. Nykommerne er smidige og tilrettelegger bedre for forbrukernes forventninger ved raskt å tilpasse seg ny teknologi og sosiale trender.

          Fysisk tilstedeværelse er viktig i den moderne kundereisen

          Ny forskning viser at dagens forbrukere orienterer seg i flere kanaler før de gjennomfører et kjøp. Faktisk økte flerkanalsatferd med hele 9 prosent i fjor, og fysiske butikker er en kritisk faktor for kundeopplevelsen. Forskningen viser at forbrukerne faktisk vil besøke butikkene oftere hvis de får tilgang til et godt trent personale, slipper å stå i kø og får en mer positiv opplevelse. Dette illustrerer tydelig at butikkeiere må være innovative og fokusere på kundeopplevelse i butikken hvis de vil lykkes.

            Forbrukerne vil ta i bruk ny teknologi som smarte høyttalere og andre apps som personlige shopping-assistenter, men forbrukerne ønsker også nærheten og bekvemmeligheten som fysiske butikker tilbyr. Faktisk ønsker fortsatt 87 prosent av oss å ha muligheten til å sjekke ut produktet eller tjenesten før vi gjennomfører et kjøp. I en stadig mer kompleks detaljhandel, der forbrukerne har flere valgmuligheter enn noensinne, ønsker de fortsatt tilgang til kompetanse. Det får de lettest i butikken. Butikkens utfordring er å tilby så mange muligheter som mulig, for å skape minst mulig motstand mot en endelig kjøpsbeslutning.

              I detaljhandel er endring det eneste konstante

              «Handel ist wandel» er et gammelt, kjent uttrykk i bransjen, og aldri har det vært mer sant enn nå. Grunnen til at nye aktører lykkes er fordi de er smidige og i stand til å inkludere differensierende elementer i sine konsepter. Detaljhandel endrer seg raskere i dag enn noensinne. På grunn av dette, bør agile metoder og smidig tilnærming bli sett som en måte å bygge fremtidens organisasjon i detaljhandel, ikke bare en metodikk for teknologer.

                «Agile Retail» betyr å utnytte mange av de samme prinsippene som har gjort tech-bedrifter vellykkede i sine respektive bransjer, som fokus på dataanalyse for å forutse trender, effektiv administrasjon av vareflyten og lynraskt kunne tilpasse seg endringer i markedet. Hele selskapet må være villig til å tilpasse seg og reagere på raske endringer. Markedet utvikler seg hver eneste dag, og selskaper som tør å tenke nytt er mer sannsynlig å lykkes enn de som tviholder på gamle sannheter.

                  Legg igjen en kommentar

                  Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *