Innholdsmarkedsføring og netthandel

Innholdsmarkedsføring (Content Marketing) er kommet for bli. Med økende konkurranse mellom i digitale media vil bruken av innholdsmarkedsføring fortsette å vokse. Faktisk kan innholdsmarkedsføring være avgjørende for suksess eller fiasko for en virksomhet, men hvilken teknologi støtter denne utviklingen best?

Ingen nettbutikk eller detaljhandelsvirksomhet kan eksistere uten kunder.  Men med økende annonseringskostnader i betalte medier, generelt lavere konvertering og mye digital støy, blir det stadig vanskeligere å nå og skaffe nye kunder.

    Dyrere blir det også. Selv om man tilbyr de beste produktene i bransjen, har man fortsatt en økende kostnad med å få den informasjonen ut til potensielle kunder.  I 2018 hadde reklamemarkedet på internett en økning på 8,4 prosent, og eksperter spådde allerede i januar at 2019 er siste året tv er størst ettersom stadig flere annonsekroner er blitt flyttet over til digitale flater. De kan få rett. Mediebarometeret For september 2019 viser at Internett nå representerer 36,3 prosent av den totale «reklamekaken», og med stadig flere reklamemeldinger som konkurrerer om vår oppmerksomhet, blir prisen for en gunstig plassering høyere og høyere.

      Folk har i tillegg blitt veldig flinke til å overse bannere med reklamer som dukker opp over alt.  Selv når disse annonsene er nøye målrettet mot søkevanene deres eller basert på deres Facebook-likes, er det altfor mange slike meldinger til at de kan få oppmerksomhet. Eksperter på digital markedsføring anslår i følge Forbes at det gjennomsnittlige moderne menneske blir utsatt for mellom 4.000 og 10.000 annonser hver dag. Ikke bare overser potensielle kunder disse annonsene, men de foretrekker faktisk at annonsene skal være i innholdsform.  I følge en undersøkelse fra MDG Advertising, ønsker 70% av internettbrukere å lære om produkter gjennom innhold, ikke gjennom tradisjonell reklame.

        Innholdsmarkedsføring

        Kostnadene for betalte annonser på Facebook, Bing og Google har steget mye de siste årene. Bedrifter har derfor sett etter nye, kreative strategier for å få kontroll med disse kostnadene, og samtidig kunne fortsette å vokse.  Dette har ofte betydd økt satsing på aktiviteter som gjør det mulig å oppnå mer organisk rekkevidde gjennom innhold og SEO-strategier. Ved å produsere innhold og nå potensielle kunder gjennom en sterk SEO-strategi, kan et kyndig markedsføringsteam ta kontroll over kostnadene og formidle sitt budskap organisk. Flere og flere bedrifter hopper på innholdsmarkedsføring.  En studie Fra Beckon fant 300% økning fra et år til neste i innhold produsert for markedsføringsformål.

          Viktige nøkkeltall

          De fleste e-handelsstrategier baserer seg på en miks av organisk og betalt søk. Hva som er en fornuftig CAC (Customer Acquisition Cost) for en virksomhet må sees sammen med et annet nøkkeltall: kunders livstidsverdi (CLV).  Dette er den verdi som kunden bringer gjennom hele kundeforholdet til bedriften – enten det er ett stort salg eller mange små. En viktig KPI blir da CLV:CAC, altså forholdet mellom kunders livstidsverdi og kostnad med å skaffe en kunde.

            Se også : Hvordan måle kundeopplevelse?

              Når kostnaden med å skaffe en kunde øker blir det stadig viktigere å holde på kunden. Der er nyhetsbrev og kundeklubber for mange i dag sentrale mekanismer. Men en robust strategi må inkludere hele kundereisen.  For å maksimere kundeverdien trenger alle faser av kundes livssyklus sin spesifikke plan for å sikre at kundene får riktig engasjementsnivå til rett tid. Stadig flere benytter da også nye, avanserte analyseverktøy for dette formålet.

                Den teknologiske utfordringen

                Eldre eCommerce-plattformer ble ikke bygget for den måten vi handler i dag, enten vi snakker om B2B eller B2C, forretningsmodellen spiller ingen rolle.  Vi er alle forbrukere, og ingen av oss kategoriserer kjøpsopplevelser etter forretningsmodell. Som forbrukere prioriterer vi bekvemmelighet først, dernest opplevelse.  Vi ønsker å handle hvor som helst, når som helst. Ny teknologi som Progressive Web Apps (PWA) og Accelerated Mobile Pages (AMP) hjelper netthandlere med å skape friksjonsfrie handleopplevelser som er opptil 43% raskere enn forrige generasjons mobilnettsteder. Etterhvert som vi blir vant til å konsumere innhold og gjøre innkjøp gjennom forskjellige berøringspunkter, fra IoT-enheter til progressive webapper, sliter eldre full-stack e-handelsløsninger med å følge med på kundens krav. Ifølge Google kan hvert sekund forsinkelse på mobilsiden redusere konverteringene med opptil 20%.

                  Se også : Hvorfor nettbutikker ikke bør ignorere PWA

                    For å skape et nettsted med en optimal og innholdsdrevet kundeopplevelse, som også bidrar til å skaffe nye kunder, trenger man en plattform som støtter denne tilnærmingen. Tradisjonell e-handelsprogramvare gir virksomheten total kontroll over utseendet og funksjonaliteten i nettbutikken deres, men det betyr også mye fokus på å bygge og vedlikeholde nettstedet. Å leie teknologi gjennom en SaaS-plattform kan gi virksomheten større fleksibilitet til å møte de nye utfordringene.  

                      Headless Commerce

                      Headless commerce bygger på SaaS-teknologi.  Headless betyr å koble presentasjonslaget til CMS ifra netthandelslaget.  Med en slik løsning kan virksomheten få kraftig netthandel på backend med en innholdsstyrt digital opplevelse i front-enden.  Disse to lagene kommuniserer deretter med hverandre gjennom APIer. Den API-baserte arkitektur integrerer e-handel, CMS, personalisering, analyse og tredjepartsplattformer, der du bare trenger å oppdatere et enkelt integrasjonspunkt når du ønsker å legge til, bytte eller fjerne ethvert backend-system. Resultatet er et fremtidsrettet nettsted med bedre kundeopplevelse, bedre SEO og potensielt flere besøkende til nettbutikken.

                        Kanskje en av de største fordelene med å gå til en headless commerce løsning er at du ikke trenger å erstatte hele den gamle plattformen på en gang.  Du kan starte i det små og ta i bruk mer og mer av plattformen og funksjonaliteten etterhvert som du blir komfortabel med den.

                          Se også : Online data og fysiske utsalgssteder

                            Legg igjen en kommentar

                            Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *