Kunstig intelligens vil endre SEO

De «gamle» måtene å drive SEO på fungerer dårligere etter introduksjonen av kunstig intelligens (Google RankBrain). Hva bør man gjøre?

Landskapet for digital markedsføring er i rask utvikling, og konkurransen om både rangering i organisk søk og annonseplassene for betalt søk er hardere enn noensinne. Samtidig har mange skiftet til en mobil-først strategi ettersom mobil er blitt forbrukerens foretrukne enhet og mobilversjon av nettstedet både er utgangspunkt for hva Google inkluderer i indeksen og retningsgivende for rangeringen. Dette, sammen med Googles fokus på brukerens intensjon, har endret betydningen av uttrykket «relevant innhold», Folk søker forskjellig på forskjellige enheter.

    Uansett bedriftens størrelse handler suksess og vekst om å bruke de riktige metodene og verktøyene på riktig måte. Ved første øyekast kan introduksjon av AI virke som slutten på hele SEO-bransjen slik vi kjenner den. Ingen SEO fagfolk tror at «triksene» man tidligere bruke for å forbedre rangeringer vil fungere med AI baserte søkemotorer. Men en mer intelligent og menneskelig søkemotor kan også være til nytte for SEO, dersom det gjøres riktig.

      SEO må fokusere på innhold

      Googles egen relevans står og faller med søkemotorens evnen til å levere personlig tilpasset kontekstuell relevans. Det er definitivt en gigantisk utfordring å levere relevant informasjon fra milliarder av nettsider, tilpasset hver unike brukers fysiske plassering og kjente preferanser, innen noen få millisekunder, og med over 50.000 unike søk hvert eneste sekund!

        Webmastere har også sine utfordringer. Rangering for konkurranseutsatte søkeord har historisk krevd en stor og kontinuerlig SEO innsats, hvorav mye ikke har tilført noen direkte verdi til de som faktisk besøkte nettstedet. I fremtiden må fokus være mer på innhold, mindre på søkeord.

          Google RankBrain

          Kunstig intelligens kan endre mange selskapers grunnleggende strategi for SEO. Søk vil i stadig økende grad bli håndtert av kunstig intelligens, sannsynligvis drevet av quantum computing, og SEO må endre fokus fra søkeord til å optimalisere for brukerens intensjon med søket. Kunstig intelligens er ikke bare en bedre algoritme. Det er en ny tilnærming. AI er i stand til å gjøre konteksspesifikke valg i sanntid basert på koblinger dypt inne i det nevrale nettverket, som i en hjerne. Google kaller da også sin maskinlæringsalgoritme for RankBrain. Google har med RankBrain til hensikt å bruke maskinlæring for å forstå nøyaktig hva som er brukerens intensjon når de skriver inn et søk, og så bruke denne kunnskapen til å gi bedre og mer relevante søkeresultater.

            RankBrain har vært «live» siden 2016, og dens kunstige intelligens bare fortsetter å bli smartere. Den har en stadig økende innflytelse på Googles primære algoritme, og blir bare viktigere ettersom nye teknologiske fremskritt fortsetter å styrke RankBrain sin rolle.

              Introduksjon av AI gjør ikke at tradisjonell SEO er død, men avhengig av dagens SEO prosesser kan RankBrain medføre en større eller mindre tilpasning av virksomhetens SEO praksis.

                Et råd fra Google

                Google’s Gary Illyes forteller at optimalisering for RankBrain faktisk er veldig enkelt. Det er å skrive et naturlig, menneskelig språk.  Hvis man prøver å skrive for en maskin kan RankBrain bli forvirret, og sannsynligvis rangere siden lavere.

                  Hans tips, hvis du har en innholdsside, er å prøve å lese høyt noen av artiklene og spørre folk om det høres naturlig ut. Hvis det høres ut som et naturlig språk, likt det vi bruker i daglig tale, så er man optimert for RankBrain.

                    Men, hvis du alltid leverer godt innhold lurer du kanskje på hva mer du kan gjøre for å rangere høyere?  Hvordan kan man optimalisere for RankBrain? Svaret er at det trenger du ikke. Tiden og energien som du eventuelt vil bruke til å forsøke å rangere for et søk som er ukjent for Google (som betyr at ingen bruker det) er sannsynligvis mye bedre å bruke på andre ting.

                      Det beste rådet? Følg rådet fra Gary Illyes.

                      Legg igjen en kommentar

                      Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *