«Last mile» strategier for netthandel

«Last mile» er et begrep som brukes i forsyningskjeder og transportplanlegging for å beskrive levering av varer fra et distribusjonssenter og hjem til kunde.

Mens globale logistikksystemer er i stand til å transportere store mengder gods over hele verden, er det «The last mile», den siste kilometeren, frem til forbruker som ofte er det største problemet. Denne «siste kilometeren» utgjør en vesentlig del av produktets samlede transportkostnader. 

    Når forbrukerne i stadig økende grad benytter nettbutikker til innkjøp av alt fra kapitalvarer til dagens middag er rask levering ikke lenger bare «kjekt å ha», men noe som kundene forventer og må behandles som en hygienefaktor. Utfordringen er grunnleggende fordi det handler om effektivitet og nye krav til logistikken i virksomheten. Av åpenbare årsaker er det begrensede muligheter til å samle opp leveransene og distribuere i bulk. Hvordan leveransen gjennomføres er avgjørende for at kundene skal oppleve tjenesten som personlig, effektiv og praktisk for dem. Kundenes erfaringer påvirker shoppingopplevelsen og derigjennom selskapets omdømme.

      En rapport utgitt desember 2018 av DHL og markedsundersøkelsesselskapet Euromonitor, «Shortening the Last Mile: Winning Logistics Strategies in the Race to Urban Consumer», identifiserer fire hovedtrender som er bidrar til utviklingen av «last mile» transport:

      • Lokal distribusjon
      • Fleksible leveringsløsninger
      • Sesongbasert logistikk 
      • Teknologiutvikling 

      «Den siste milen blir stadig viktigere i e-handelens forsyningskjede, og selskapene må utvikle målrettede strategier på dette området for å konkurrere effektivt.» sier Katja Busch, Chief Commercial Officer, DHL. «Det handler ikke bare om transport, men om selskapers overordnede tilnærming til å håndtere lager – å få de riktige produktene til rett sted til rett tid.»

        Lokal distribusjon

        Rapporten forteller at omtrent tre fjerdedeler av voksne som handler på Internett er villig til å betale for et fremskyndet fraktalternativ. Dette er en manifestasjon av den urbane forbrukeren som søker raskere og mer fleksible leveringsalternativer og er villig til å betale for dem. 

          Fleksible leveringsløsninger

          Det handler ikke bare om fart, men også om å levere bekvemmelighet gjennom forutsigbarhet. Kunder forventer i økende grad å velge når, hvor og hvordan pakker leveres – tiden som medgår til å ventet på en pakke er en bekymring. Utvikling av fleksible leveringsløsninger har forandret forretningsmodeller. Pakkeautomater, «klikk og hent» og sykkellevering er noen eksempler på nye leveransemodeller. Internasjonalt ser vi også eksempler på såkalt «crowdsourcing», der selskaper utnytter «Uber-modellen» og kobler bedrifter til ikke-profesjonelle kurere som kan levere varen umiddelbart.

            Sesongbasert logistikk 

            Først og fremt netthandel har i stor grad vært en pådriver for å supplere tradisjonelle feiringer som Jul, Valentinsdag og Morsdag med markeringer som Black Friday, Singles’ Day og Cyber ​​Monday. Dette har gitt nye salgsmulighetet, men også flere og større sesongvariasjoner og økt handel over landegrensene, noe som gjør den siste kilometeren enda lenger.

              Teknologiutvikling

              Den siste trenden handler ikke overraskende om bruken av ny teknologi. Både lokal distribusjon, fleksible leveringsløsninger og sesongbaserte logistikkløsninger legger tilrette for innovative teknologier innen e-handel og logistikk. For å betjene en stadig økende etterspørsel oppstår nye plattformer og eksisterende løsninger videreutvikles for å optimalisere den siste kilometeren. Cloud computing, artificial intelligence (AI), datainnsamling gjennom tilkobling av ting til Internett (IoT) og blockchain teknologier bidrar alle til en generell automatisering av verdikjeden.

                Men det er en trend til …

                For å være konkurransedyktig tilbyr mange nettbutikker gratis og enkel retur av varer. Veksten i e-handel medfører derfor også en massiv økning av antall returer. Jeg vil derfor tillate meg å utvide skiftet i forsyningskjeden som DHL og Euromonitor beskriver med en femte trend:

                  Returlogistikk

                  «Reverse Last Mile» er en viktig utfordring for nettbutikker. Hvordan man behandler returnerer er avgjørende for suksess med netthandel. En BizRate-undersøkelse, delt av Harris Williams & Co, fant at hele 89% av nettkundene sa at en returpolitikken var avgjørende for deres beslutning om å kjøpe fra en nettbutikk, eller ikke. Derfor ønsker nettbutikker å gjøre retur av varer kjøpt online så enkelt og praktisk som mulig. Logistikken med å returnere varene fra forbruker tilbake til lageret eller distributøren kan imidlertid ofte være både komplisert og kostbar. For omnikanal virksomheter er muligheten til å returnere eller bytte varer kjøpt på nettet i en av de fysiske butikkene, ofte kalt BORIS – Buy Online Return In Store, et alternativ.

                    Spesielt er returlogistikk en utfordring for nettbutikker som selger klær, sko eller mote.  Mens utfordringen tidligere var såkalt «showrooming», der kunden oppsøkte en fysisk butikk for å se/prøve varen før de bestilte den på nettet, utnyttes nettbutikkene nå til «Instagramming». Flere internasjonale undersøkelser bekrefter at det ikke er unormalt å bestille nye klær på nett til det ene «dagens antrekk»-bildet. De gjemmer prislappen, tar Instagram-bildet og returnerer plaggene etterpå. Hele en av syv nordmenn innrømmer at de har returnert klær kjøpt på nett etter å ha brukt dem noen få ganger

                      Utfordringene med returlogistikk kommer ikke til å forsvinne. De kommer bare til å fortsette å vokse ettersom e-handelen vokser videre i de kommende årene. Å overvinne utfordringene med returlogistikk er et viktig suksessfaktor i en transportstrategi for å gi høyeste kundetilfredshet til laveste pris.

                        Legg igjen en kommentar

                        Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *