Mye har endret seg på 30 år

I år er det 30 år siden World Wide Web så dagens lys – en oppfinnelse med mål om at folk over hele verden enkelt skulle kunne dele informasjon på tvers at landegrenser. Nå er halve kloden online.

I mars 1989 publiserte en mann ved navn Tim Berners-Lee, som da var ansatt ved CERN (Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire), et forslag til en måte å dele informasjon blant organisasjonens mange ansatte.  Forslaget beskrev det som skulle bli World Wide Web.

    Berners-Lee ble ikke rik av forslag sitt. Pengene har gått til folk som oppfinnerne av Netscape (regnet som verdens første vellykkede kommersielle nettleser), to studenter som fant opp Google, Jeff Bezos i Amazon,  Mark Zuckerberg i Facebook og mange andre andre. Men Berners-Lee står oppført på Time Magazine sin liste over de 100 mest innflytelsesrike menneskene fra det tjue århundre, og allerede i 1999 forutså Berners-Lee (nå Sir Berners-Lee) den eksplosive veksten av sosiale medier som kom de neste ti årene.

      Før World Wide Web gikk folk til biblioteket for informasjon, og brukte kart for å navigere. Mange ting har endret seg. Måten vi tenker på, måten vi kommuniserer på og tilgangen på informasjon er helt annerledes nå. Det er interessant å se hvordan nettet, i takt med økt mobil datakraft og høyhastighetstilkobling, fundamentalt har endret verden:

      • Internett har revolusjonert måten vi kommuniserer på, og er blitt vårt foretrukne medium for daglig kommunikasjon. I nesten alt vi gjør, bruker vi Internett.
      • 4,3 milliarder mennesker er nå aktive på Internett. 3,9 milliarder av dem har en unik mobil ID, 3,5 milliarder av dem er aktive i sosiale medier, og av dem benytter nesten alle (3,3 milliarder) sosiale medier på sine mobile enheter.
      • Bedrifter som Amazon og Alibaba ville ikke eksistert, om det ikke hadde vært for nettet.
      • Helt nye typer av jobber har oppstått, mens andre har blitt borte.
      • Bedrifter har «digitalisert» informasjon, og hver eneste dag opprettes 2,5 trillioner bytes nye data.
      • Politiske valgkamper blir vunnet (og tapt) på nettet
      • Internett har fullstendig endret hele bransjer, for eksempel musikkdistribusjon, bøker og video.
      • Omnikanal endrer detaljhandelen. Nå forventer 90% av kundene konsekvente interaksjoner på tvers av kanaler.
      • Det globale Cyber ​​Security-markedet er estimert til å passere 130 milliarder dollar innen 2021.

      Og dette er bare noen få av konsekvensene!

        Bunnlinjen er at Internett virkelig har forandret verden, og utviklingen ser bare ut til å fortsette.

          Vi har kommet til et punkt der det å løsrive seg fra mobilen og sosiale medier kan utløse en indre konflikt i oss, og universitetet i Oslo skal nå forske på hvorfor det er så vanskelig å være digitalt frakoblet.

            I 1844 tappet telegrafoppfinner Samuel Morse ut det historiske budskapet: «What hath God wrought?» (Hva har Gud gjort?) Kanskje det spørsmålet burde stilles om World Wide Web også?

            Legg igjen en kommentar

            Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *