Neste generasjon forsyningskjede

Forsyningskjeder innen detaljhandel må være fleksible og dekke verdikjeden helt frem til forbrukeren.

«Produktet er dessverre utsolgt online. Ta kontakt med nærmeste butikk for å se om varen er tilgjengelig der». En slik, eller tilsvarende, melding kan du få i flere norske nettbutikker i dag, men er det greit? Svaret er et klart og tydelig NEI! Kundene har makten og de har mange alternativer. Sannsynligvis vil de velge å handle et annet sted.

    For å lykkes må forhandlerne få orden på lagerstyringen og forsyningskjeden sin. Mange trenger å tenke nytt om hvordan de effektivt kan løse kombinasjonen av lokale butikksortiment og komplekse «last mile» scenarier, uten å øke den totale lagerbeholdningen.

      XXL er en av butikk-kjedene som allerede tilgjengeliggjør butikkvarene på nett. Kommer det inn en bestilling som ikke kan leveres fra hovedlageret tilfaller den butikkene. Den butikken som raskest bekrefter at de kan levere varene, må i løpet av de neste 15 minuttene få ordren ekspedert. Kunden merker ikke om bestillingen blir levert fra den ordinære nettbutikken eller fra plattformen som knytter de fysiske varehusene til det digitale.

        Et annet eksempel er Zalando’s «Connected Retail», som jeg har skrevet om tidligere. Konseptet lanseres internasjonalt i 2019.

          Dette er to eksempler på det vi kan kalle neste generasjon forsyningskjede innen detaljhandel, som ikke vil være en kjede i det hele tatt, men er et nettverk av komponenter designet for å møte etterspørsel som kan oppstå «hvor som helst» i virksomheten.

            At virksomheten tilbyr kvalitetsprodukter er ikke alltid nok. En konkurransefaktor er også å ha en forbrukerdrevet, tilpasningsdyktig forsyningskjede.

              Her er fire råd til hvor man må begynne for å tilpasse virksomheten til de nye kundekravene.

                1. Sett fokus på planleggingsprosessen

                For å sikre en økonomisk margin har detaljhandelen tradisjonelt hatt fokus på å rasjonalisere logistikken og ta storskala fordeler gjennom styrt sortiment og samlet innkjøp. En betydelig utfordring i forsyningskjeden er å prognostisere kundeetterspørselen. Hvor godt planleggingsprosessene fanger opp at leveranser gjøres fra et annet sted enn der etterspørselen oppstår er avgjørende. Prognosemotoren trenger denne informasjonen for å redusere fremtidige utsolgtsituasjoner og unngå for store lagerbeholdninger.

                  Det finnes flere «Software as a Service»(SaaS) løsninger som eliminerer behovet for investering i maskinvare og lisenser for de som ønsker å komne igang med etterspørselsprognoser og sortimentsoptimalisering.

                    Å adressere utfordringene knyttet til prognoser handler om mer enn å ta hensyn til hvor etterspørselen oppstår og hvor produktet leveres fra. Det handler mellom annet også om å utnytte markedsrelaterte data bedre.

                      2. Samarbeid på tvers av kanalene

                      En PricewaterhouseCoopers og JDA studie fra 2016 fant at bare 18 prosent av CEOs den gang sa at de eliminerte operasjonelle siloer og leverte sømløse omnichannel shoppingopplevelser til sine kunder. Dette endrer seg raskt. En ny generasjon systemer for styring av forsyningskjeden (SCM) har bidratt til å bryte ned organisatoriske barrierer og fjerne siloer i forsyningskjeden. De bidrar til bedre beslutningsprosesser og raskere respons, og gjør SCM til en plattform som deler informasjon blant sentrale interessenter, både internt og med tredjeparter som leverandører, logistikkleverandører og andre.

                        Det kan enda være operasjonelle utfordringer med at forsyningskjede, merchandising og marketing ikke samarbeider godt nok med hverandre. I siste instans er dette fortsatt et «CEO problem». Men, hvis toppsjefen gjør samarbeid på tvers av organisatoriske skiller til et resultatkriterie, pleier det å ordne seg.

                          3. Ha korrekte lagerbeholdninger

                          Synlige og korrekte lagerbeholdninger er et krav fra kundene. Samtidig skaper varianter som «klikk og hent» nye utfordringer til nøyaktighet og kvalitet på virksomhetens lagerstyring. Dette kan igjen påvirke kundenes tillit til virksomheten. Gode rutiner og rask ekspedering er viktig.

                            Dette er en utfordring for mange butikkeiere og noe man må ha en systematisk tilnærming til for å oppnå varige forbedringer. For å kunne oppnå bedre resultater må man først forstå hvor man er i dag, og hvor godt dagens prosesser fungerer. Man kan ikke oppnå konkrete forbedringer uten først å forstå de prosessene som benyttes idag. Når «baseline» er etablert kan man jobbe systematisk med forbedringer.

                              4. Kontroller kostnadene

                              Detaljhandlere har ofte tilbudt ulike leveringsalternativer (post, hent i butikk, hjemlevering osv.) uten å kunne kvantifisere verken nødvendig arbeidskraft eller fraktkostnader knyttet til leveransen. Ettersom volumet av omnikanal-ordrer vokser er det viktig å måle og følge opp denne ressursbruken. For å opprettholde lønnsomheten per ordre må detaljister jobbe med å optimalisere rutinene for både bestilling og levering. Dersom virksomheten tar i bruk nye IT løsninger krever det også oppfølging av at man oppnår ønsket tilbakebetaling på investeringen.

                                Flere kjeder er allerede kommet langt med å implementere distribuert ordrestyring, butikkplukk og distribusjon av kundeordrer, i tillegg til algoritmer for optimalisering av innkjøp, distribusjon og varelager. Teknologien er der og den fungerer!

                                  Legg igjen en kommentar

                                  Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *