Øk salget i butikk med digital tilstedeværelse

Hvordan kan norske butikker møte konkurransen fra nasjonale og globale nettbutikker?

Kundens handleopplevelse er vesentlig annerledes idag enn for 10 år siden. Med flere tilgjengelige måter å handle på, finner og kjøper forbrukere idag produkter både på nett og i butikk. Samtidig som tradisjonelle butikker kommer under press fra økende netthandel, inkludert store globale nettbutikker, er sannheten også at mange kunder setter pris på å gå inn i en fysisk butikk, men butikken må endre seg i takt med teknologien. Butikkdrivere må ta innover seg at kundene forventer mer av butikken nå og at de er i mange kanaler. Det må butikken også være.

    Kundene handler stadig mer på nettet. Det er bekvemt, men tradisjonelle butikker har også sine styrker. Det å kunne motta produktet umiddelbart, muligheten til å prøve ting på, å kunne snakke med fagfolk som kan gi gode råd og ingen fraktkostnader er bare noen av fordelene med å oppsøke en butikk.

      Se også : I detaljhandel er endring det eneste konstante.

        Men, hvis butikker ikke optimaliserer sin tilstedeværelse på Internett går de glipp av viktige muligheter. De som skal overleve den digitale transformasjonen må ha et godt kanalsamspill.

          Her er to forslag til hvordan butikker kan overvinne utfordringene og dra nytte av annonsering på for eksempel Facebook og Instagram:

            Legg vekt på muligheten til å se og ta på produktet.

            Man kan fortelle kundene hvilken nytte de vil ha av å besøke butikken. Ifølge en studie fra BigCommerce er mangelen på mulighet til å prøve produkter før de kjøper, noe av det forbrukerne liker minst når de handler fra nettbutikker. Butikkdrivere kan bruke annonser til å minne om at ved å gå i en butikk kan kundene se og prøve produktet før de tar en kjøpsbeslutning. En mulig måte å gjøre dette på kan være å målrette reklame mot kunder som så på et produkt på nettet, men valgte ikke å kjøpe det.

              Et eksempel: En kunde som så på et par jeans i nettbutikken, men endte opp med å forlate handlekurven, kunne oppfordres til å gå i butikken for å prøve dem, med for eksempel å si «Ønsker du perfekt passform? Prøv dem i din nærmeste butikk».

                Statistikk for 2018 viser at mellom 50% og 80% av handlekurvene i nettbutikker forlates før handelen er gjennomført. Fraktkostnader, vanskelig retur og vansker med å gjennomføre kjøpet oppgis som noen av de vanligste årsakene. Dette er muligheter til å oppfordre kunden til å besøke nærmeste butikk. Programvare kan automatisere e-postmeldinger, push meldinger og retargetingskampanjer når en handlekurv er forlatt.

                  Retargeting er en annonseringsmetode for å vise annonser til personer som allerede har besøkt butikkens nettside. Det fungerer slik at når en potensiell kunde har besøkt butikkens nettside, så blir dette registrert i nettleseren til til kunden. Når personen senere besøker en side som er registrert i annonsenettverket, eller logger på Facebook, vil kunden se butikkens annonser.

                    Både oppfølging av forlatte handlekurver og retargeting er metoder som benyttes flittig av nettbutikker for å øke konverteringen.

                      Del informasjon om produktets tilgjengelighet.

                      Ingen liker å oppsøke en butikk for så å oppdage at butikken er utsolgt for produktet man ønsket å kjøpe. Ved å dele informasjon om tilgjengelighet i sanntid kan man informere om hvor mange som er igjen på lager i den lokale butikken. Dessuten, hvis kundene vet at det bare er et begrenset antall igjen, kan de også bli mer tilbøyelige til å gjennomføre kjøpet.

                        En annen måte å bruke slik informasjon på er i salgskampanjer. Hvis kunden for eksempel kjøpte nye øredobber på nettet, kan man informere dem om at det er komplementære produkter – for eksempel et kjede eller et armbånd – tilgjengelig i butikken.

                          Disse, og andre lignende taktikker, kan bidra til å øke omsetningen i butikk, og samtidig gi kundene en bedre omnikanal opplevelse. Butikken kan så bruke innsikten de får til ytterligere å optimalisere omnikanal strategiene sine. Retail er en bransje som alltid har brukt måling, testing og innsikt for å forstå kundene, men her har de fleste butikker allikevel noe å lære av de beste nettbutikkene, hvor systematisk de samler inn data og hvordan de utnytter denne innsikten til stadig å forbedre kundeopplevelsen.

                            Photo by bruce mars from pexels

                            Legg igjen en kommentar

                            Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *