ROI på epostmarkedsføring

Black Friday nærmer seg og vi forventer at epostkassen fylles opp med gode tilbud. Her er tre ting alle som benytter epostmarkedsføring bør vite.

Epost er fortsatt en av de mest effektive markedsføringskanalene for bedrifter innen detaljhandel og tjenesteytende næringer. Her er litt innsikt i hvordan kanalen utvikler seg:

    1. Strengere lovgiving har vært positivt for epostmarkedsføring.

    Til tross for at vi har blant de strengeste anti-spam og personvernlovene i verden er gjennomsnittlig avkastning på epostmarkedsføring i EU-land nå 39:1, som er bedre enn amerikanske forhandlere som i gjennomsnitt «bare» klarer 38:1.

      Basert på dette ser det ut til at eventuell frykt for konsekvensen av GDPR og tøffere epost- og personvernregler var overdrevet. Strengere regler synes å ha en nøytral eller til og med litt positiv effekt for seriøse aktører, samtidig som det gjør epostkassen mer tilgjengelig ved å redusere spam og gir forbrukerne mer kontroll.

        2. Verifisering har betydning for ROI.

        Undersøkelser viser at selskap som bruker en dobbel opt-in-prosess (DOI) opplever en høyere avkastning enn de som bruker single opt-in (SOI) prosesser. At brukeren må bekrefte epostadressen sin kan redusere volumet på epostlisten, men forbedrer kvaliteten på listen. Kvalitet gir bedre ROI enn kvantitet.

          3. Jo bedre man måler utsendelsene, desto bedre ROI.

          Analysering og testing er en viktig del av e-postmarkedsføring. Når på døgnet blir eposten lest? Hva betyr emnefeltet for åpningsraten? Hvor mange klikk får vi? Hvilken konvertering gir de? Hvor mange videresendte eposten? Hvor mange utmeldinger mottok vi? Ved hjelp av kunnskap om disse og andre data kan man skape en bedre og mer målrettet dialog med abonnentene, og bedre ROI.

            Fremtiden for epostmarkedsføring er lys. Et strengere regelverk, som krever uttrykt samtykke, vil i det lange løp sannsynligvis hjelpe epostmarkedsføringen mer enn skade den. Det største hinderet for suksess kan for noen være lave budsjetter og lite ressurser, til tross for at epost kan være den markedskanalen som gir høyest avkastning.

              Trenger dere hjelp til å å få lønnsom epostmarkedsføring? Ta kontakt for en uforpliktende prat om hvordan vi kan hjelpe.

                Legg igjen en kommentar

                Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *