Verdien av produktanbefalinger

Anbefalinger har eksistert lenge i nettbutikker, og ikke uventet var det nettgiganten Amazon som først lanserte ideen. Teknikken er så kraftige at idag genereres 35% av Amazon.coms inntekter fra anbefalingsmotoren deres.

Å påvirke forbrukernes beslutninger har alltid vært et ønske fra detaljhandelen, og i en digital tidsalder blir det viktigere enn noen gang å forstå hvordan og hvor man skal målrette informasjon. 

    La oss først gjøre en liten begrepsavklaring: Produktanbefalinger og produktomtaler er ikke det samme. Mens produktomtaler kommer fra kunder som gir tilbakemelding om produktet, er produktanbefalinger noe som styres av nettbutikken. Enkelt sagt er produktomtaler stemmen til andre kunder, mens produktanbefalinger er stemmen til selgeren.

      De fleste nettbutikker sporer idag hvert klikk forbrukeren gjør, for å se hvilke produkter de liker og ikke liker. Da er det neste spørsmålet:

        Hvordan bruke informasjonen til å øke salget?

        Svaret, både det enkle og det komplekse, er algoritmer.  Algoritmer samler inn data og anbefaler relaterte produkter basert på forbrukernes klikk og nettleserhistorikk.  Disse algoritmene identifiserer forbrukerens produktpreferanser og foreslår relevante, anbefalte produkter, basert på kjøps- og besøkshistorikk, klikk, populære produkter etc. Det kan være komplimentere produkter, eller alternativer til produktet brukeren ser på.

          Når en nettbutikk anbefaler andre relevante produkter på websiden til et produkt basert på en algoritme, skapes det en kobling mellom produktet og dets relevante produkter.  På denne måten skaper algoritmen et nettverk av sammenkoblede produkter i nettbutikken, et produktnettverk.  Et eksempel på dette som de fleste kjenner er «kunder som kjøpte denne varen kjøpte også» på Amazon.

            Ny forskning, publisert tidsskriftet Information Systems Research, fokuserte på amerikanske nettbutikker for klær- og husholdningsartikler og fant at å gi anbefalinger basert på algoritmer resulterer i 7,5 prosent økning i antall sidevisninger og i gjennomsnitt 11 prosent økning i omsetningen.  For de mest populære produktene, produktene som var i sentrum av produktnettverket, var gevinsten fra anbefalingene enda større – 24 prosent økning i antall sidevisninger og mer enn 18 prosent økning i salget.

              Verdien av produktnettverket

              Å forstå strukturen i nettverket er avgjørende når nettbutikken skal optimalisere inntektene.  Produktene som er i sentrum av nettverket, og som er koblet til mange andre produkter, kan ha stor innflytelse på hvilke produkter forbrukere ser på nettstedet. 

                Forskningen fremhever at ved å forstå strukturen i produktnettverket vil forhandlere kunne maksimere inntektene ved strategisk å plassere anbefalinger om produkter med høy margin, eller nyankomne varer på de viktigste websidene. 

                  Vi kan kort sagt konkludere med at et produktplassering i en digital butikk er like viktig som plassering i en fysisk butikk. Heldigvis finnes det tilgjengelig plug-ins til de de fleste netthandelplattformene som hjelper drivere av nettbutikker å etablere og administrere produktanbefalinger på sidene deres.

                    Legg igjen en kommentar

                    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *