Zalando introduserer «Connected Retail»

Digitalisering gjør det mulig for fysiske butikker å jobbe tett med Zalando e-handelsplattform. Innen utgangen av 2018 vil 600 butikker være koblet til plattformen.

De fleste forhandlere vet at det å være relevant for dagens kunder innebærer å bruke teknologi til å utvikle sammenhengende, engasjerende opplevelser som ikke bare er sømløse mellom alle kanaler, men også gjør det både praktisk og givende for kunden å besøke deres fysiske butikker.

    Siden starten for 10 år siden har Berlin-firmaet Zalando, som startet som en ren e-commerce aktør, utviklet en nettverksplattform for alle sektorer av motebransjen og i følge Carsten Keller, direktør for direkte forbrukersalg i Zalando, vil mer enn 600 tyske butikker bli koblet til Zalando-plattformen innen utgangen av året. Deres «Connected Retail»-konsept vil være klar for internasjonalisering i 2019.  Da vil Nederland være først ut.

      Zalando Connected Retail

      Zalandos partnere kan ta imot bestillinger fra plattformens kunder og sende varene til kunden direkte fra butikkene sine. Programvaren tillater rask behandling av innkommende ordrer og er tilrettelagt for levering samme dag, siden butikkene til partnerne ofte er nærmere kunden enn Zalando.

        Kombinasjonen av online og offline distribusjonskanaler har mange fordeler for alle involverte parter: kunde, forhandler og Zalando. Zalando vil derfor fortsette å utvide modellen.

          Hva er egentlig «Connected Retail»?

          Koblingen mellom online og offline handel vil trolig bli enda tettere i fremtiden. Kjøpsopplevelsen er spredt over ulike kanaler og berøringspunkter: informasjon og inspirasjon kan være mobil via sosiale nettverk, i butikker eller via online salgsplattformer, innkjøpsbeslutninger kan gjøres i butikken eller på Internett osv. Med «Connected Retail» samles de ulike kanalene og berøringspunktene på en felles plattform.

            «Connected Retail» handler om å endre fokus fra teknologi og kanaler til optimalisering av hele kundereisen og kan inneholde elementer som:

            • Dedikerte applikasjoner og online tilstedeværelse
            • Funksjoner som klikk og hent, levering samme dag, lojalitetsprogram og sosial deling
            • In-store teknologi, inkludert storskjermer og interaktive kiosker
            • Tilknyttede funksjoner som online bestilling i butikk og mobilbetalinger
            • Digitale assistenter og digitale verktøy
            • Personlige opplevelser, inkludert avtalebooking og kundeprofilering

            «Connected Retail» betyr en sømløs forbindelse med kunden på tvers av ulike kanaler: den fysiske butikken, den digitale opplevelsen, forsyningskjeden, betalingsalternativer, og viktigst av alt, å hjelpe butikkmedarbeidere å leverer en optimal kundeopplevelse.

              Denne utviklingen kan føre til grunnleggende endringer av dagens detaljhandelsmodeller og hvordan man definerer suksess.

                «If we look 10 years ahead, brands and retailers will think less and less in terms of channels and devices, and even more radically in terms of their customers and their habits, needs and lifestyles»
                Dr. Carsten Keller, VP Direct-to-Consumer at Zalando

                  Legg igjen en kommentar

                  Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *